Tuesday, May 11, 2010

Bab 4:Pengasasan Kesultanan Melayu Melaka


Kegigihan Parameswara membangunkan kesultanan melayu Melaka :ms 50
Peta minda atau mind mapping merupakan alat yang membantu pelajar untuk mengingat sesuatu fakta dengan lebih lama dan mengeluarkannya dalam bentuk yang tersusun dan sistematik. Dinasihatkan kepada pelajar untuk membaca terlebih dahulu sesuatu topik yang dipelajari. Setelah memahami apa yang dibaca pelajar dikehendaki mengeluarjkan isi penting. Setelah itu barulah dicari kata kunci yang boleh digunakan untuk membuat peta minda.
Contohnya dalam Bab 4 di bawah sub tajuk Kegigihan Parameswara membangunkan Melaka mukasurat 50 terdapat 5 faktor mengapa melaka boleh membangun.
Gambar ditengah-tengah melambangkan Parameswara yang membangunkan Melaka
Dipecahkan kepada lima cabang dan dibaca mengikut arah jam.
1. Sistem pemerintahan teratur kata kuncinya ialah pemerintahan dan dipecahkan kepada 3 golongan yang membantu pemerintahan melaka dan tugas mereka
2. Kemudahan Pelabuhan kata kuncinya Pelabuhan ada lima pecahan tentang pelabuhan yang kesemuanya dipersembahkan dalam bentuk gambar bagi memudahkan pelajar mengingatinya.
3. Hubungan diplomatik kata kuncinya diplomatik dipersembahkan dalam bentuk bendera 2 negara.
4. Bantuan orang laut kata kuncinya gambar orang dan perkataan laut yang membawa maksud orang laut dan peranan mereka.
5. Ikatan konsep daulat kata kuncinya daulat.

1 comment:

  1. Cikgu I suka peta minda anda, best! I proposed kat rakan sepejabat yang buat sejarah (editor)...rasanya ada nilai komersial yang tinggi lar...gambateh!

    ReplyDelete

Related Posts with Thumbnails